Page 372 - GreenChemistry2023 Emhetgel
P. 372

ҮНДСЭН ХЭСЭГ
        Виртуал лаборатори гэж юу вэ?, түүний ач холбогдол
               Мэдээлэл  технологи  хөгжихийн  хэрээр  виртуал  орчин,  лабораторийг  туршин  сайжруулсаар  иржээ.
        Яагаад гэвэл өөрсдийн бодитоор хийхэд асуудал тулгардаг зүйлүүдээ орлуулан хийх боломжтой юм.
                                                     Виртуал  бодит  байдал дууны  нөлөө  бүхий  компьютерийн
                                                     график хослуулан хиймэл (виртуал) бодит байдлыг бий болгох
                                                     технологийг  хэлдэг.  Тэдгээр  нь  бодит  бус  хийсвэр  орчинд
                                                     өнгөрсөн болон ирээдүйд амьдарч буй хүмүүсийг виртуал бодит
                                                     байдал ашиглах болон мэдрэх боломжтой юм.

                                                     1838 онд Charles Wheatstone-ын судалгаагаар хүний нүд харж
                                                     байгаа объектыг хоёр өөр хэмжээстэйгээр хардаг бөгөөд үүнийг
                                                     тархи боловсруулж нэг объект болгодог болохыг нээжээ. Түүний
                                                     бүтээсэн stereoscope-р дамжуулан хоёр талт stereo зураг буюу
                                                     энгийн  зургийг  харахад  хүн  гүн  гүнзгий  сэтгэгдэл  болоод
                                                     зургандаа автагдах мэдрэмжийг төрүүлдэг байсан байна.

                                                     1939  онд  дараагийн  дэвшилтэт  технологи  болох  master
                                                     төсөөллийг  William  Gruber  бүтээсэн  бөгөөд  уг  шилээ  виртуал
                                                     аялал гэж тодотгожээ. Тухайн stereoscope-ийн загварын зарчим
                                                     нь  өнөөдөр  Google  Cardboard  болон  бусад  хямд  өртөгтэй
        виртуал  риалити  шилнүүдэд  ашигласаар  байна.  Цаг  хугацаа  өнгөрөх  тусам  хүн  төрөлхтөн  илүү  сайхан
        мэдрэмжийн  төлөөх  арга  замыг  эрэлхийлсээр  ирсэн.  XX  зууны  комьпютерийн  технологийн  хөгжлийн  үеэс
        жинхэнэ нээлтүүд бий болж эхэлсэн.
               Анх 1830-аад  онд  энэ санааг  эрдэмтэд бий болгон (en. wikipedia.  org/wiki/Virtual_Laboratory) судалгаа
        шинжилгээний хамтын ажилд виртуал орон зайг ашиглахаар оролдож байсныг уншиж мэдээд хүмүүний агуу их
        бодол санаад биширч байлаа. Тэгээд аль эрт эхэлсэн энэ зүйлийг бид одоо л судалж байдаг, оройтсон байна
        даа гэсэн санаа төрсөн. Харин уншиж мэдэх тусам бид тийм ч их хоцроогүй юм байна гэдгээ олж мэдэхэд таатай
        байлаа.
               Виртуал лаборатори нь сургалтад нэвтрээд тун удаагүй байгаа бөгөөд боловсролын талаасаа тусгагдсан
        чиглэлээр  хийгдэж  эхэлсэн  нь  ердөө  2000-аад  оноос  яригдаж  эхэлсэн  байна.  Виртуал  лабораторийг  дунд
        сургуулийн хими, физик зэрэг байгалийн шинжлэх ухааныг тайлбарлахад ашиглаж эхэлсэн бол 2010 оноос эхлэн
        инженерийн салбарын их дээд сургуулиудын сургалтад ашиглаж эхэлжээ.
               1930-аад онд шинжлэх ухааны уран зөгнөлт зохиолч Stanley G.Weinbaum нь “Pygmalion’s Spectacles” гэх
        номондоо виртуал риалити ертөнцийн талаар тусгасан байдаг.

               1950 оны дунд үед кино зураглаач Morton Heilig видео тоглоомын загвар бүхий sensorama-г зөвхөн хараа
        болон сонсголд биш хүний бүх мэдрэлд хүрэх орчин бүхий кабинет болгон боловсруулжээ.

               1960 онд Morton  Heilig-ийн дараагийн бүтээл болох хамгийн анхны толгойндоо зүүдэг дэлгэцтэй шил
        байсан юм. Энэ нь виртуал риалити дэлгэцтэй шилний хамгийн эхний жишээ байсан юм. Гэвч энэ нь хэрэглэгч
        толгойгоо хөдөлгөхөд дэлгэцтэй шил хариу үйлдэл үзүүлдэггүй байсан сул талтай байжээ.
               1961  онд  одоогийн  виртуал  шилний  бүтцийг  гаргаж  ирсэн.  Түүнийгээ  Headsight  гэж  нэрлэсэн  бөгөөд
        тухайн үедээ худалдааны зориулалтаар биш цэргийн аюултай нөхцөл байдлыг бодитоор алсаас үзэх боломжийг
        хангах зорилгоор бүтээсэн. Толгойн хөдөлгөөн алсын камерыг хөдөлгөж хэрэглэгчийг хүрээлэн буй орчныг харах
        боломжийг олгодог байсан.( https://prezi.com/vels-3qmnagz/presentation/)


        Виртуал шилний анхны загвар
        ✓  1978 онд Andy Lippman болон түүний MIT багийн машины дээвэр дээр суурилсан камераар виртуал риалити
            газрын зургийг бүтээж байсан бөгөөд энэ нь одоогийн google street view төсөл юм.
        ✓  1987 онд харааны программчлалын лабораторийг үүсгэн байгуулагч  Jaron Lanier нь виртуал риалити гэх
            нэршлийг бий болгожээ.
        ✓  1991 онд Virtuality групп Virtuality төхөөрөмжөө танилцууллаа. Тоглогчид виртуал риалити шилийг зүүгээд
            тоглоомын  машинаар  бараг  л  бодит  цагаар  буюу  секундыг  мянга  хуваасны  тавьтай  тэнцэх  хэмжээний
            хугацааны хоцрогдолтойгоор тоглоно. Мөн сүлжээгээр холбогдон тоглох боломжтой байсан.
   367   368   369   370   371   372   373   374   375   376   377